top of page

סרט חתונה שכיף לראות? יש דבר כזה

צילום וידאו בחתונה הוא אומנות בבסיסו, ולכן כמו באומנות, יש הרבה דרכים לספר סיפור. ארגז הכלים של צלם וידאו בחתונה אינו מסתיים כשכבים האורות ברחבה, אלא בבית, כשמגיע שלב העריכה. אופן עריכת הסרט יכול להפוך חתונה רגועה לפאנג׳ויה, או חתונת פורענות למי מנוחות. ואולי זה מה שהכי יפה בצילום וידאו, האומנות הוויזואלית הזו מספרת סיפור שונה, סיפור שצובר מומנטום, ובו כל רכיב (כל שוט של המצלמה) מצטבר לכדי אחד שלם. זאת בניגוד לתמונת סטילס, שהיא יחידה עצמאית, עומדת בפני עצמה ואינה תלויה בתמונות נוספות. רגע קפוא בזמן.


בפגישה עם צלם וידאו, כדאי להרגיש חופשי, ולדעת שתהיה לו המון השפעה על סרט החתונה ועל אופן העריכה שלו! צלם הוידאו והזוג נמצאים בקשר הדוק ביום שאחרי, והדבר מוליד חברויות אמיצות כמובן, אבל גם סרטים יותר טובים, שיותר קולעים לטעם של הזוג. חוץ מזה, הכי כיף לקשקש עם מישהו על היום שהיה!


אבל לא באתי לעסוק בעריכה היום, שהיא אומנות מורכבת ומרתקת בפני עצמה. היום באתי לעסוק בצילום וידאו. גם פה, יש המון השפעה על הבחירות של הצלם, ואולי המאמר הקצר הזה יעזור לכם להבין יותר טוב איך הבחירות של הצלם משפיעות על הדרך שבה הסיפור מסופר.

נתחיל עם כמה מושגים בסיסיים: שוט הוא יחידה רציפה של וידאו, היא יכולה להיות קצרצרה (שנייה אחת) או ארוכה ורציפה (דקה שלמה). פריים הוא המסגרת של השוט, כל מה שנמצא בתוך הפריים הוא מה שהצופה רואה בסרט. שוט בקלוז אפ הוא צילום שבו הפנים של המצולם תופסים את רוב הפריים, וניתן לראות כל הבעת פנים קטנה, כל מבט. בעולם הקולנוע תמיד אומרים ששוט בקלוז אפ הוא סימן הקריאה של הצלם. קלוז אפ הוא שוט מאוד רגשי, מאוד אינטימי וסנטימנטלי ובו הצופה נחשף לנפשו של המצולם ביתר שאת. שוט כזה יכול גם להביך אדם שאינו שחקן, ושאינו שלם עם המראה החיצוני שלו, כי אינטימיות היא שוות ערך גם להכרת הפגמים.


 

שוט בקלוז אפ של שלב ההתארגנות לחופה
שוט בקלוז אפ של שלב ההתארגנות לחופה


שוט נוסף בקלוז אפ, בדגש על מבט עיניה של הכלה
שוט נוסף בקלוז אפ, בדגש על מבט עיניה של הכלה

הדוגמאות שצירפתי ממחישות את הכוח של קלוז אפ, את היכולת של צילום מסוג זה ליצור קרבה מידיית בין הצופה למצולם, ליצור רגש והזדהות. בניגוד לצילום וידאו מסוג זה, שהוא נהדר ומצויין לכלות וחתנים שאוהבים להצטלם ושמרגישים בנוח עם צילום מקרוב, יש גם צילום מסוג שונה. צילום פתוח. שוט פתוח הוא שוט שבו הדמות הראשית אמנם מקבלת משקל נכבד בפריים, אך היא קטנה יותר בתוך הפריים, ועתה הפריים מכיל גם את הסביבה, את האנשים המקיפים ואת הרוח של המקום. היתרון בשוטים פתוחים הוא שהם לא כל כך אינטימיים כמו קלו אפ, הם פחות סנטימנטליים, וכתוצאה מכך גם פחות קיטשיים. שוטים פתוחים מתאימים בדיוק לזוג שרוצים סרט חתונה יותר קליל, זורם, סרט חתונה בו יש משקל רב יותר ליופי של הלוקיישן של החתונה, יותר מקום לאנשים נוספים כמו המשפחה והחברים.


שוט פתוח, הצופה חווה את העולם שמקיף את הזוג
שוט פתוח, הצופה חווה את העולם שמקיף את הזוג

השוט הפתוח מדגיש את הרגע דרך המקום, הסביבה
השוט הפתוח מדגיש את הרגע דרך המקום, הסביבה

נראה כי לשוטים הפתוחים יש כוח אחר, פחות אינטימי אך עוצמתי לא פחות. השוטים הפתוחים נהיים מדהימים בעיקר במספר שלבים קריטיים של היום: בחופה, וברחבת הריקודים. בשלבים האלה, הסרט מבקש להעביר את עוצמת הרגע של הזוג ביחד עם האנשים שהוא אוהב, שמקיפים אותו. ברגעים כאלה, הכוח של הפריים הוא דרך הכנסה ״פנימה״ של עוד דמויות אהובות מהמשפחה והחברים. ולכן, כשאתם משוחחים עם צלם הוידאו שלכם, וחושבים אאיך לספר את הסיפור של החתונה בסרט, כדאי תמיד לשקול לבקש שוטים פתוחים, במיוחד לאלה מבינינו שפחות מרגישים נוח להצטלם.

המושג שוט פתוח או שוט סגור רלוונטי כמובן גם לעולם צילום הסטילס, ואלה מושגים שכל צלם מקצועי יכיר, לכן לא יזיק להכיר אותם בעצמנו, להבין יותר לעמוק מה כל שוט עושה, וכך בסוף גם להיות יותר מרוצים מהתוצר: סרט החתונה המעלף שלכם!



ואם כבר פתוח, אפשר גם לחלק את הפריים
ואם כבר פתוח, אפשר גם לחלק את הפריים

מקווה שעזרתי לכם להבין קצת יותר טוב את עולם צילום הוידאו לקראת החתונה. מה אתם מעדיפים? שוט בקלוז-אפ? שוט פתוח? אולי בכלל כמה שוטים ביחד על המסך? (ראו תמונה). איך סרט החתונה שלכם הולך להיראות?

מנסיוני, אין נכון או לא נכון, יש רק עניין של טעם אישי והעדפה. העיקר להיות אקטיביים בתהליך היצירתי, לספר לצלם מה אתם אוהבים, ויצא לכם סרט חתונה מהסרטים.

נמרוד רונן


bottom of page